De reinigingsmiddelenindustrie is verontrust over de trend op social media waarbij doelbewust het misbruik van capsules met vloeibaar wasmiddel wordt gepropageerd. Het op deze manier misbruiken van capsules is volstrekt onverantwoord.

Was- en reinigingsmiddelen zijn zo geformuleerd dat ze veilig zijn voor mens en milieu bij gebruik waarvoor ze zijn ontwikkeld. Op het etiket van deze producten staat hoe je ze moet gebruiken en hoe je er veilig mee om moet gaan. Het zelf mengen en roeren van was- en reinigingsmiddelen is volstrekt uit den boze. Dit geven fabrikanten duidelijk aan via het etiket en in allerlei campagnes.

Het verkeerd toepassen van producten brengt gezondheidsrisico’s met zich mee en heeft een negatieve impact op het milieu. Het is verspilling en dient niet als goed voorbeeld. Het zelf mengen en roeren moet te allen tijde worden ontmoedigd; niet alleen de industrie maar ook andere partijen die daar invloed op hebben dienen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Naast het bijten op gelcaps is ook de ‘slijmchallenge’ populair onder kinderen. Wat is de volgende challenge waarbij gewonden kunnen vallen? Laten we als ouders, leerkrachten, Youtube en industrie ons samen sterk maken om dit soort hypes met negatieve impact op mens en milieu, te voorkomen.

Fabrikanten van deze capsules geven advies over het veilig gebruik via pictogrammen op de verpakking en via proactieve communicatiecampagnes zoals het pan-Europese “Geen Caps voor Kids” initiatief van de A.I.S.E.: www.keepcapsfromkids.eu. Dit initiatief wordt ondersteund door de European Child Safety Alliance en meer dan 20 partners binnen Europa vanuit ministeries, antigifcentra en veiligheidsorganisaties.

pictogrammenNVZ.png 

Figuur 1. Pictogrammen die sinds 2013 te vinden zijn op verpakkingen van wasmiddelcapsules.

geencapsforkids.png

Figuur 2. Online mediacampagne ‘Geen Caps voor Kids’ heeft in 2014 meer dan 97 miljoen Europese consumenten bereikt.

Terug naar overzicht

13 juni 2017

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie.

Ik accepteer het gebruik van cookies