Consumenten maakten vaker schoon in 2020, maar zochten wel gemak

De Nederlandse consument ziet beter het belang van hygiëne in én voegt daad bij het woord door ook daadwerkelijk meer schoon te maken. Deze nieuwe houding in tijden van COVID-19 bleek uit Europees onderzoek van de A.I.S.E. Dat men meer schoonmaakt blijkt uit de omzetcijfers en trends van was- en reinigingsmiddelen voor consumenten in 2020. NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam rapporteert hierover.

Consumentenproducten stijgen, professionele markt flink gedaald

Lockdowns, het sluiten van de horeca en thuiswerken: we hebben in 2020 meer dan ooit thuis gezeten, en dat willen we in een schone woning. Dat blijkt uit de algemene omzet van was- en reinigingsmiddelen voor consumenten in 2020, die een groei heeft doorgemaakt van 6,4%. Dit is in tegenstelling tot veel andere sectoren die grote verliezen hebben geleden, waaronder ook de professionele markt voor was- en reinigingsmiddelen. De sluiting en het mijden van kantoorgebouwen, horeca en hotels heeft in die sector juist tot een flinke daling in omzet gezorgd.

Meer schoonmaken? Alleen als het makkelijk kan

Uit de details van de omzetcijfers blijkt specifiek dat schoonmaakmiddelen een sterke stijging hebben doorgemaakt van maar liefst 15,4%. Met name het toilet en contactoppervlakken werden vaker schoongemaakt, blijkt uit de sterke stijging in verkoop van bleekmiddelen en allesreinigers. Een duidelijke trend is bovendien in het kader van gebruiksgemak, te zien aan de verkoop van capsules voor vloeibaar wasmiddel, schoonmaakdoekjes voor oppervlakken en trigger-spray producten. De consument wil dus meer schoonmaken, maar wil er niet teveel tijd aan besteden. Deze trend is al langer zichtbaar maar is in 2020 nog nadrukkelijker naar voren gekomen.

schoonmaken grafiek.JPG

Hygiëne hoeft niet meer tijd te kosten: doelgerichte hygiëne is de sleutel

Verwacht wordt dat de behoefte aan reinigen in het voorkomen van het oplopen van het coronavirus een belangrijke rol speelt in deze cijfers. Een waardevolle ontwikkeling: de consument ziet duidelijk het belang in van schoonmaken – iets dat in het kader van hygiëne vaak voldoende is. Dat er niet alleen wordt schoongemaakt blijkt uit de sterke stijging van desinfectiemiddelen, al is het niet duidelijk wanneer deze producten worden toegepast en of dat op de juiste momenten gebeurt.

De NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam heeft in 2020 veel informatie beschikbaar gesteld om de consument te helpen bij het gedrag rond hygiëne. Hierin is ook rekening gehouden met de behoefte aan gebruiksgemak, bijvoorbeeld in de uitgave over de 9 sleutelmomenten voor doelgerichte hygiëne in en om het huis. Daarnaast is er een pagina specifiek over het coronavirus en uitgaven over effectief handenwassen en handen desinfecteren.

Terug naar overzicht

8 maart 2021

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door dit aan te vinken, wordt er een cookie geplaatst om de popup te verbergen. Deze cookie bevat geen persoonlijke informatie.

Ik accepteer het gebruik van cookies